
„Každé společenství potřebuje místo, kde se může setkávat, diskutovat a pořádat společné akce. Proto jsem považoval za důležité vybudovat zde společný prostor – místo pro cvičení, práci i meditaci, ale také zázemí pro společnou práci a prostor pro nářadí, aby se lidé mohli zapojit do různých činností. Proto zde vzniká multifunkční budova, která poskytne komunitě možnost věnovat se společným aktivitám.“
-Tomáš Dhammadipa-
Jak začalo vznikat budoucí srdce Shanta Vany – a proč ho nazýváme „Stodola“

Původním záměrem Tomáše Dhammadípy bylo postavit meditační halu, jejíž realizace se ujala organizace Theravádový buddhismus s příslibem rychlé a levné stavby. Vlivem různých okolností jsme však na podzim roku 2023 s touto organizací ukončili veškerou spolupráci a nedokončenou hrubou stavbu převzali do vlastních rukou – ovšem bez potřebných dokumentů a stavebního povolení.
V květnu 2024 Ing. arch. Tomáš Chrdle vypracoval projekt změny stavby před dokončením. Vzhledem k tomu, že se stavba nachází v chráněné krajinné oblasti lesa a chybí k ní asfaltová příjezdová cesta, stavební úřad nám povolil realizaci obslužného technického a skladovacího objektu – stodoly. Tyto okolnosti přirozeně vedly k proměně původního návrhu meditační haly v stodolu. Právě proto jsme začali tuto stavbu nazývat „Stodolou“ – místem, které v sobě spojuje praktičnost i komunitní rozměr a které se stává budoucím srdcem Shanta Vany.
V dubnu 2025 jsme oficiálně zahájili dokončování hrubé stavby Stodoly – objektu Shanta Vana u RD čp. 431, Malá Skála, Bobov, na pozemku st. p. 241, parc. č. 1420/1 v katastrálním území Sněhov. Stavba probíhá na základě pravomocného rozhodnutí o změně stavby před dokončením ze dne 8. 10. 2024, č. j. SU/24/4193/HEM.
Stavebníkem je Nadace DHAMMADIPA a stavbu realizují jednotliví dodavatelé pod dohledem a koordinací stavebního dozoru Ing. arch. Tomáše Chrdle. Práce byly zahájeny úpravou krovu a doplněním tesařských konstrukcí, které provedl Filip Javůrek.
Podoba a účel Stodoly

Stodola bude sloužit pro účely Nadace Dhammadipa jako doplněk ke skupině budov Shanta Vany. Poskytne zázemí pro různé činnosti, nebude však trvale obývaná.
Dvoupodlažní objekt s půdorysnými rozměry 17 × 9 m a zastavěnou plochou 155 m² má sedlovou střechu s tradičním dřevěným krovem, jehož hřeben dosahuje výšky 8,4 m. Konstrukce jsou navrženy tak, aby nenarušovaly celkový charakter okolí, a svým pojetím připomínají dobové stavení díky využití tradičních trámových prvků. Dřevěný trámový krov bude částečně přiznaný a částečně zakrytý podhledem.
Fasáda je přizpůsobena místní architektuře: v přízemí bude opatřena stěrkou, v horní části druhého podlaží doplněná dřevěnými palubkami. Na fasádě se nacházejí velká dřevěná posuvná vrata a menší okna pro prosvětlení interiéru. Ve druhém podlaží jsou okna umístěna ve štítových stěnách, krytá dřevěnými okenicemi. Střešní krytinu tvoří plech doplněný malými střešními okny, která zajistí světlo do půdního prostoru.
Hlavní vstup je orientován na východ. V přízemí se po levé straně za vstupem nachází schodiště, za ním sklad oblečení a obuvi. Po pravé straně od vstupu je místnost určená pro skladování nářadí a hobby dílnu.
Moni o Stodole a šiestom patriarchovi zenu Huinengovi

„Utíšenie a naplnenie môžeme nájsť v sede na meditačnom vankúši, no rovnako dobre aj prostredníctvom ušľachtilej práce. Tvoríme tu jedinečný priestor, kde sa rôzne činnosti – či už práca, cvičenie, umelecká tvorba alebo meditácia – stávajú cestou k jednému a tomu istému: k utíšeniu a naplneniu. Staviame stodolu a meditačný priestor zároveň. Prostá stavba, a pritom naplnená komplexnou Dharmou v podobe nástenných malieb, obrazov, textov a symbolov, ukrytých v spôsobe, akým sa tu vykonávajú rôzne činnosti.
Niekedy sa tam v dielni bude opravovať traktorík, niekto si v sklade odloží kosačku, hrable, motyky či iné pracovné náradie. Iný sa zase poteší maľbám na stenách, niekto si zacvičí alebo zatancuje, alebo si sadne v tichu, aby načerpal silu a vnútorný pokoj. Práca, meditácia, cvičenie, uskladňovanie, poľnohospodárske činnosti, kutilstvo, bylinkárstvo, prírodná medicína či umenie – alebo ešte niečo iné? Využitie Stodoly závisí od tvorivosti a schopností kruhu priateľov Shanta Vany.

V sklade pracovného oblečenia sa popri montérkach nájde aj slušivé kimono či šaolinské nohavice. Bunda do dažďa alebo jogová súpravička? Hrable, ale aj cvičné zbrane na bojové umenia, seno i karimatky a meditačné vankúše, liečivé byliny či zelenina – aj toto bude mať v Stodole svoje miesto.
Priestor na prízemí s vysokým stropom pozýva k pohybovej aktivite. V tradičnej kultúre slúžil priestor uprostred stodoly ako mlat – miesto na ručné mlátenie obilia. Prievan medzi otvorenými vratami pomáhal oddeľovať zrno od pliev. Symbolika stodoly tak oslovuje aj nás: aj my symbolicky mlátime a oddeľujeme zrno od pliev, pravdu od ilúzie, dobré od zlého, prospešné od neprospešného. S rozvojom strojného mlátenia stratil mlat svoj pôvodný význam a stal sa z neho priestor pre chodbu či sklad. Chodíme, ukladáme cvičné zbrane aj záhradné náradie.
Podkrovie očarí symetriou, veľkorysou výškou a zručnou tesárskou prácou na mohutných pohľadových trámoch s tradičným kovaním. Inšpiruje k spočinutiu v tichu a usebraniu do seba. Meditácia. Kedysi sklad sena, dnes miesto, kde možno spočinúť vo vnútornom pokoji.
V okolí Stodoly sú vítaní nielen milovníci záhrad. Shanta Vana síce leží v klimaticky chladnejšej lokalite, no južný svah ponúka suché, normálne aj mierne zamokrené miesta. Bylinky, zelenina, ovocie, okrasné kvety… ale aj bodliak a žihľava tu majú svoje miesto. V okolí Stodoly chceme vytvoriť jedlý les, medicínsku, zeleninovú a okrasnú záhradu. Stodola má slúžiť aj ako zázemie pre záhradné práce a poľnohospodárske spracovanie úrody. Pestovanie vlastnej potravy a výroba bylinnej medicíny boli dôležitou súčasťou kláštorného života v mahájánovej budhistickej tradícii, obzvlášť v Číne.

Ako patróna a ochranného svätca Stodoly sme zvolili slávneho majstra, šiesteho patriarchu čchanovej (zenovej) tradície Huinenga, pretože jeho osud je spätý práve so stodolou. Keď Huineng, ešte ako mladík, prišiel do kláštora Piateho patriarchu s túžbou učiť sa Dharmu a dosiahnuť buddhovstvo, patriarcha ho poslal pracovať:
„Ak sa chceš učiť Buddhovu Dharmu, choď najprv pomôcť s prácami.“
A tak Huineng upratoval, nosil a štiepal drevo, mlátil ryžu a preosieval ju práve v stodole. Nemal prístup do meditačnej siene ani do knižnice ako ostatní mnísi. V stodole strávil prácou a osamelou meditáciou osem mesiacov, až kým za ním konečne neprišiel Piaty patriarcha a spýtal sa ho, či je z práce unavený. Huineng odpovedal, že práca ho neunavuje a je s ňou spokojný.
Huineng chápal, že práca je cestou praxe. Nech už ide o sedenie, čítanie alebo fyzickú prácu – ak sa do nej vloží srdce a myseľ zostane bez ďalších myšlienok, dosiahneme vnútorný pokoj. Srdce sa stáva pokojným a naše schopnosti rastú.„
Pokud máte zájem podpořit tento projekt, zašlete prosím svůj příspěvek na následující bankovní účty Nadace Dhammadípa: www.shantavana.cz/foundation
Rozpočet na dokončení Stodoly a postup stavby: https://shantavana.cz/rozpocet-a-dokonceni-stodoly/
Děkujeme vám za vaši laskavou podporu s mnoha přáními mettá od společenství Shanta Vana!